Televizyon Reklam Yatırımları 2024’te %56,1 büyüdü
Televizyon, Türkiye’de erişimi en yüksek mecra olma özelliğini korumaktadır. Toplam 45.000 hanede gerçekleştirilen TİAK 2024 Veri Tabanı araştırması sonuçlarına göre hanelerin %98’inde çalışır durumda en az bir televizyon bulunmaktadır. Uluslararası altın standartlara uygun bir şekilde ölçümlenen ve ölçüm sonuçları endüstri verisi olarak kabul edilen Televizyon, “hesap verilebilirlik” açısından güvenilir bir reklam mecrası olduğunu 2024 yılında da göstermiştir. Televizyon reklam yatırımları, 2024 yılında bir önceki yıla göre %56,1 büyümüştür. Televizyon medya yatırımları pandemi ve deprem felaketi gibi çok büyük ölçekli olumsuzlukların yaşandığı bir zaman diliminde son 5 yılda üst üste enflasyon oranının üzerinde artmıştır.
Televizyon bireysel olduğu kadar “birlikte” de tüketilen bir mecradır. İzleme ölçümü araştırması sonuçlarının farklı ülke kıyaslamaları Türkiye’nin “birlikte televizyon izleme” oranının en yüksek olduğu ülke olduğuna işaret etmektedir. Bu nedenle Türkiye’de televizyon mecrası, toplumsal dinamikler ve değer paylaşımı açısından hem bireyleri hem de hane halkını bir bütün olarak hedefleyen mesajların iletiminde ciddi oranda ayrışmakta, ön plana çıkmaktadır. Akademik çalışmalarda da televizyonun “duygu iletimi” konusundaki gücüne vurgu yapılmakta, marka inşa etme ve marka imajının desteklenmesine yönelik iletişimlerde bu mecranın sadece rasyonel değil duygusal mesajlarını da hedef kitlelerine ulaştırabilmedeki gücü vurgulanmaktadır.
Televizyon reklamcılar açısından kişi başı erişim maliyeti ile rasyonel bir reklam mecrası olurken aynı zamanda zengin ve premium içerikler sunarak farklı hedef kitleleri etkin ve ölçülebilir bir şekilde hedefleme imkânı da sağlamaktadır. Prime Time kuşağında yayınlanan Türk Dizileri sadece Türkiye’deki izleyicilere farklı alternatifler sunmakla kalmayıp tüm dünyada adından söz ettirmektedir. Uluslararası raporlara göre 100’den fazla ülkede Türk dizileri izlenmekte, Türkiye en fazla dizi ihraç eden ikinci ülke olarak sıralanmaktadır. Yayın içeriklerindeki çeşitlilik ve zenginlik izleyici davranışlarına da olumlu etki etmekte olup, ölçüm verileri kişi başı televizyon izleme sürelerinde artış trendi olduğunu göstermektedir.
2024 yılı toplam Televizyon Reklam yatırımlarında Tam Zamanlı Raporlanan Kanallar %91 paya sahip olup, bir önceki yıla göre bu kanalların GRPxsn arzında gerçekleşen %1,3’lük artış ve enflasyona dayalı fiyat güncellemeleri mecradaki toplam büyümenin belirleyicisi olmuştur.
Raporlanmayan kanallar, özellikle de haber, ekonomi ve spor kanalları da yıl boyunca süren yüksek talep ve gerçekleşen fiyat enflasyonundan yoğun şekilde etkilenmiş ve buna bağlı olarak yatırımları %52,5 oranında artmıştır. Süredeki sınırlı düşüşü göz önüne aldığımızda ve büyümenin düşen süreye rağmen gerçekleştiği düşünüldüğünde bu kanallardaki fiyat enflasyonunun raporlanan TV kanallarından daha yüksek gerçekleştiğini söyleyebiliriz.
En yüksek Televizyon mecra yatırımı yapan 10 sektörün toplam televizyon yatırımlarındaki payı 2023 yılı ile oldukça benzer bir şekilde %38 düzeyinde gerçekleşmiştir. Bu dönemde hemen tüm sektörlerde yatırımlar artarken, toplam yatırımın içindeki payları itibarıyla önceki yıl olduğu gibi Gıda sektörü ilk sırada gelmekte olup payını bir miktar da artırmıştır. Perakendecilik sektörü ilk 10 içinde yer alırken toplam içindeki payı bir önceki yıla göre bir miktar düşüş göstermiş ve ilk 10 sıralamasında 2 sıra gerilemiştir. 2023 yılında olduğu gibi 2024 yılında gerçekleşen seçim dönemindeki siyasi iletişim kampanyaları da Televizyon reklam yatırımlarındaki büyümeye katkı sağlamıştır.